سدها را بشکنید

0
405

سدها را بشکنید

خیلي‌ها دوست دارند رمز و راز پولدار شدن را کشف کنند یا یک فرمول طلایی به دست بیاورند که از روی آن به ثروت هنگفتی برسند. بعضي‌ها هم سعی کرده‌اند از روی زندگی افراد ثروتمند الگوها و فرمول‌هایی بیرون بکشند و آنها را در زندگی به کار گیرند تا پولدار شوند. من تعدادی از این فرمول‌ها و توصیه‌ها را مطالعه کردم، بعضی از آنها خیلی شخصی بودند و تعدادی هم به زمان و مکان‌های متفاوتی تعلق داشتند و برخی هم تا حد مؤلفه‌های مهمي‌بودند که از نظر من حتماٌ باید به آنها اشاره مي‌شد، بنابراین به جای فرمول، نکاتی را استخراج کردم که بیشتر در حکم موانع پولدار شدن هستند. این موانع را در ذهن، باور و در زندگی ردیابی کنید و اگر پیدانشان کردید راهی برای غلبه بر آنها بیابید و وقتی ثروت و فراوانی به سویتان سرازیر شد، راه‌های استفادۀ درست از آن را در پیش گیرید.

سد ذهنیت منفی را بشکنید

رایانه‌ها ابزارهای پیچیده‌ای هستند و قادرند محاسبات پیچیده  و طولانی را انجام دهند، با این حال، خود از اصل ساده‌اي پیروی مي‌کنند.اصل صفر و یک ، که به زبان خودمانی‌تر مي‌شود «آری» یا «نه». آنها یک دروازۀ الکتریکی را مي‌گشایند یا آن را بسته نگه مي‌دارند و بدین ترتیب است که مي‌توانند اطلاعات قابل ملاحظه‌اي در اختیار بگذارند. ذهن انسان از هر ماشین و دستگاهی پیچیده‌تر است اما به نظر مي‌رسد که در آن هم نظام «آری» و «نه» به شکلی فعال است و داده‌های اطلاعاتی که از طریق حواس پنجگانه به مغز مخابره مي‌شود، در ناحیه آری – نه، پردازش مي‌گردد. کسی که ذهنیت منفی دارد به جنبه‌های نه توجه مي‌کند و به همین ترتیب، بسیاری از جنبه‌های مثبت را از دست مي‌دهد و کسی که ذهنیت مثبت دارد به جنبه‌های «آری» توجه کرده و آن را به بخشی از زندگی خود تبدیل مي‌کند. تجربه نشان مي‌دهد ثروت همیشه نصیب کسانی مي‌شود که نسبت به کسب پول و ثروت، دارای ذهنیت مثبت‌اند و داشتن ذهنیت مثبت، برای جذب ثروت ضروری است. اینک این سؤال پیش مي‌آید که چگونه مي‌توان به ذهنیت مثبت رسید؟ نکته مهم این است که همه مي‌توانند به ذهنیت مثبت برسند و یک راه سادۀ داشتن ذهنیت مثبت این است که «هدف» را برای خود کاملاً روشن کنیم. این که خواهان چه ثروتی هستیم و دقیقاً چقدر مي‌خواهیم. امرسون مي‌گوید: «دنیا، راه را به روی کسی که مي‌داند به کجا مي‌رود باز مي‌کند». پس اگر از هدف و مقصد نهایی آگاه بوده و قصد روشنی از آن داشته باشیم، انواع هراس‌ها و تردیدهایی که آگاهانه یا ناخودآگاه به ذهن خطور مي‌کنند، از صحنه ذهنمان کنار مي‌روند همچنین وقتی کارمان را به خوبی انجام دهیم، در واقع کمک مي‌کنیم تا ذهنیت مثبت در ما شکل بگیرد. کسی که با تمام وجود کار مي‌کند، بر کار خود متمرکز است، او به دنبال یافتن اشکالات و تقصیرات دیگران نیست و انرژی خود را صرفاً بر کار وهدف خود متمرکز كرده و از هرز آن جلوگیری مي‌کند. در ضمن از موانع و مشکلاتی هم که ممکن است پیش بیاید نمي‌ترسد و ذهنیت مثبت باعث مي‌شود بتواند هر مشکلی را از سر راه بردارد.

پول خود را راکد نگه ندارید!

ثروت، هر چه که باشد، اعم از پول یا دانش و معلومات یا حتی زمان و…، وقتی به جریان بيفتد و دیگران در آن سهیم شوند، با خود ثروت بیشتری به همراه مي‌آورد. جالب این جاست که هر چقدر از دارایی خود، بیشتر به دیگران بدهیم، بیشتر به خودمان برمي‌گردد و این یک قانون است. حالا ببینید چه چیزهایی را مي‌توان با دیگران سهیم شد؟

اول: مهارت‌ها یا دانش خود را سهیم شوید

هر کدام از ما از دانش و مهارت خاصی برخورداریم که به ما در کسب درآمد کمک مي‌کند اکثر ما عادت داریم مهارتمان را بفروشیم و در ازای آن پول دریافت کنیم اما اگر این مهارت، بدون انتظار سود به دیگران آموخته شود، ثروت و برکت بیشتری را برایمان به ارمغان مي‌آورد.

دوم: کمبودها و خلأهایی را که در اطراف خود مشاهده مي‌کنید پر کنید.

اگر وسایل ولوازمي‌را که دیگران بدان نیاز دارند اهدا کنید یا قرض بدهید و کمبود دیگران را جبران کنید، مي‌بینید که خلأ‌ها و کمبودهای خودتان به سرعت پر مي‌شوند.

سوم: ساعات فکری خود را هدیه کنید!

ادوارد چوات در لوس آنجلس، در یک شرکت بیمه کار مي‌کرد. او در جریان جنگ جهانی دوم هشتاد درصد وقت كاري خود را صرف فروش اوراق قرضه براي كمك به دولت مي‌کرد و ده درصد اوقاتش را نیز صرف آموزش به فروشندگان بیمه عمر مي‌نمود؛ افرادي كه در اصل رقبای مستقیم او محسوب مي‌شدند. آن هم به طور مجانی! و بدين ترتيب نود درصد وقت او صرف كارهايي مي‌شد كه براي او سود مالي نداشت. ممکن است فکر کنید کسی که 90 درصد اوقات کاری خود را هدر مي‌دهد حتماً حرفه و تجارت خودش را نابود مي‌کند. اما او بدون آن که متقابلاً توقع دریافت چیزی را داشته باشد، به جای یک میلیون دلار بیمه عمر در سال، که نشان دهنده موفقیت یک بازاریاب بیمه بود، در سه ماه 5/1 میلیون دلار بیمه عمر مي‌فروخت. تنها به‌اين دلیل که اغلب بیمه شوندگان، آوازۀ او را شنیده بودند آوازۀ کسی را که 90 درصد اوقات کاری خود را به دیگران بخشیده بود؛ البته بخشيدن در راه‌هايي كه به رشد ديگران هم منجر شود. توجه داشته باشيد كه درصد بالايي از وقت اكثر ما در محيط‌هاي كاري صرفاً هدر مي‌رود، بدون اينكه به خود ما يا ديگران فايده‌اي برساند.

همه پول خود را خرج نکنید، کمي‌هم پس انداز کنید.

تقریباً همه کسانی که درآمد متوسطی دارند مي‌توانند با کاستن از هزینه‌های خود، مقداری پول پس انداز کنند. توانایی پس انداز کردن در نظر اقتصاددان‌ها علامت شخصیت و منش متعادل است. آنها معتقدند اگر هر کس فهرستی از تمام هزینه‌های خود را تهیه کند به راحتی مي‌تواند برخی اقلام غيرلازم را حذف نماید.بهتر است عادت پس انداز کردن را از کودکی در خود ایجاد کنیم.

گردآوري و تنظیم:ركسانا خوشابي

منبع:با آرامش ذهن به ثروت برسید، ناپلئون هیل