بيل‌ گيتس، غول مايكروسافت

0
357

بیل گیتس، ثروتمندی افسانه‌ای است که در هر ثانیه 250 دلار آمریکا درآمد دارد؛ یعنی بیش از 20میلیون دلار در روز. شاید برای شما جالب باشد که او چگونه به این ثروت رسیده است؟ ثروت او حاصل نحوه تفکر و اندیشیدن اوست. نوع تفکر او نه تنها باعث شده که طریق متفاوتی را در کسب و کار در پیش گیرد بلکه زندگی او نیز متفاوت از زندگی متعارفی است که عموم مردم بدان مبتلا هستند. شاید همین موضوع باعث شده که بنا به گفته سایت آمازون تا کنون بیش از صد وسی هزار کتاب در مورد او نوشته شود.

بيل گيتس از همان کودکي علي رغم کوچک بودن جثه و رفتار بچه گانه‌اش، توانمنديهاي ذهني شاخصي داشت. او در نه سالگي دايره‌المعارفي از کتابهاي دنيا را خوانده بود. مادرش مي‌گويد: «وقتي مي‌خواستيم جايي برويم، بيل هيچگاه سر موقع حاضر نمي‌شد و در جواب به اين پرسش که چه کار مي‌کند مي‌گفت: »من در حال فکر کردن هستم». او گاهي والدينش را سرزنش مي‌کرد که «آيا شما هيچ گاه به فکر کردن نمي‌پردازيد»؟ و آنها جوابي نداشتند زيرا از انديشيدن خود مطمئن نبودند.

او در سن يازده سالگي فصلي از انجيل را طي يک سفر دو ساعت و نيمه حفظ کرد و در مسابقات کتابخاني همواره رتبه نخست را کسب مي‌کرد. او علاوه بر هوش سرشار، از انرژي بالايي نيز برخوردار بود و اين انرژي فراوان موجب مي‌شد که به بازيگوشي بپردازد. در تمامی سالهاي دبستان والدينش سعي کردند انرژي او را جهت دهند ولي موفق نشدند. او پسري مسئله‌ساز و دردسر آفرين بود.

بیل گیتس در دوران دبیرستان یک فرصت استثنایی پیدا کرد تا اشکالات یک نرم افزار را معلوم کند. بدین ترتیب او با کار شبانه روزی، بر نرم‌افزار نویسی مسلط شد. بعد از دبیرستان در دانشگاه ‌هاروارد پذیرفته شد ولی شش ماه از تحصیلش نگذشته بود که یک شرکت کامپیوتری از او دعوت کرد روی بزرگترین کامپیوتر قرن کار کند. او حاضر شد به خاطر این فرصت از ادامه تحصیل دست بکشد و با حقوق ساعتی 4 دلار (که برای یک نرم افزار نویس بسیار ناچیز است) شروع به کار کرد. جالب است بدانید که از هر یک میلیون نفر آمریکایی، فقط یکی حاضر می شود از ادامه تحصیل در هاروارد دست بکشد. بیل گیتس در آن شرکت به صورت شبانه روزی کار می‌کرد. خواب او در چرت زدن خلاصه می شد، آنهم پشت کامپیوتر. به این ترتیب او با کمک پل آلن (دوست دوران کودکی‌اش) توانست نخستین سنگ بنای نرم افزارهای رایانه‌های خانگی را پی‌ریزی کند.

بیل گیتس و پل آلن در 19 سالگی و با شعار «در هر خانه یک کامپیوتر با نرم افزار مایکرو سافت»، شرکت مایکروسافت را تأسیس کردند. با توجه به سن اندکش و در مقابل غول های کامپیوتری مثل آی بی ام ، تنها راهي که براي بقا و جدي گرفته شدن از طرف ديگران در پيش رو داشت تهاجم بود. اين تنها راهي بود که مي‌توانست نقطه نظرهايش را به کرسي بنشاند زيرا در اين گونه موارد، تنها هوش کافي نيست. وقتي که به سوي شخصي لوله هفت تير نشانه گرفته شده راهي جز داد و فرياد کشيدن باقي نمي‌ماند. البته او در دوران کودکي‌اش نیز با همين روش حق خود را مي‌گرفت.

بیل گیتس در شرکتش تنها افراد توانمند را به کار می گرفت یعنی جواناني که با اشتغال به کارهاي فني و نرم افزارسازي سعي در تسخير جهان داشتند. اينها برنامه نويسانی بودند که بدون نياز به اينکه کسي در آنان انگيزه ايجاد کند به تدوين و نوشتن برنامه‌هاي نرم افزاري مي‌پرداختند. آنان افراد سخت کوش و پرکاري بودند که حدي براي کارکردن نمي‌شناختند. علاوه بر به کارگیری افراد توانمند او روحیه کار تیمی را نیز ترویج می‌کرد و نه تنها در شرکت مایکروسافت، بلکه حتی در طراحی سخت افزارها نیز با سازندگانش همکاری می‌کرد.

در دنياي پر رقابت نرم افزار، بيل گيتس درس مهمي‌آموخته بود: اولين عرضه کننده باش وگرنه بازنده خواهي بود. از این رو او بر نوآوری اهمیت خاصی قائل بوده و حتی هفته‌ای را به نام «هفته تفکر» نام گذاری کرده است که در آن هفته خلوت مي‌كند و به مطالعه حدود يك‌ صد مقاله‌اي روي‌ مي‌آورد كه كاركنان مايكروسافت نوشته‌اند. نويسندگان آن‌ها نيز اغلب در كار تحقيق و آزمايش پيامدهاي مربوط به شركت و آينده فناوري هستند. کار او در اين هفته تماماً، خواندن و اظهارنظر در مورد مقالات است.

عامل دیگر موفقیت گیتس دوراندیشی است. هنگامی که گوردون مور در سال 1965 پيش بيني کرد که توانايي تراشه‌ها بدون اينکه هزينه قابل توجهي صرف آن شود هر سال دو برابر مي‌شود اين قانون را بيل گيتس و شريکش فهميدند اما رقباي آنها نفهميدند بنابراين آنها از همان وقت مشغول نوشتن نرم افزاری شدند که ماشين‌هاي آينده مي‌توانست با آن کار کند یعنی ویندوز. ویندوز طی یک برنامه فوق سنگین آماده شد و ناگهان به صحبت روز در صنعت کامپیوتر تبدیل شد.

بيل گيتس نسبت به كنترل محصولات شرکتش بسيار حساسيت دارد و تمامي ‌محصولات تحت نظارت و زير نظر تيزبين او توليد مي‌شوند. يکي از اعضاي تيم ويندوز درباره او مي‌گويد: او توانايي دارد که سؤال درست و صحيح بپرسد. او از جزئيات پيچيده يک برنامه اطلاع دارد و شما تعجب مي‌کنيد چگونه او از آنها اطلاع دارد. بیل گیتس با همه موفقیت و ثروتش فردی بسیار پرکار است و معتقد است که موفقیت یک آموزگار کشنده‌ است زیرا افراد باهوش را از راه به‌ در می‌کند و آنها فکر می‌کنند که دیگر هرگز نمی‌بازند. بنابراین قبل از اینکه رقبا محصولاتش را از دور خارج سازند او خود به این کار مبادرت می کند.

جالب است بدانید که بیل‌گیتس به اتفاق همسرش بزرگترین خیریه خصوصی جهان را با سرمایه 27 میلیارد دلار تاسیس کرده است. او هفته‌ای 10 ساعت از وقتش را به این خیریه اختصاص داده و اعلام کرده پس از ارائه ویندوزی نسبتاً مطمئن برای والدین، به زودی شرکت مایکروسافت را ترک می کند تا بتواند به کارهای خیریه خود برسد.

گردآوري و تألیف : مهندس حمید رضا همتی

hemati.h@gmail.com

 

منبع:

بیل گیتس، اس‍ت‍ی‍ف‍ن‌ م‍ان‍ز، پ‍ل‌ آن‍دروز

كسب و كار بر بال انديشه، بيل گيتس