چرا فرزندم دروغ می‌گويد؟

0
304

 

موضوع:

شب پيش به ما گفت که به منزل يکی از دوستانش می‌رود، اما در واقع او در خانة دوست ديگرش مهمان بود (پسر شروری که ما اصلاً نمی‌خواهيم فرزندمان با او ارتباط داشته باشد). وقتی از او می‌پرسيم کجا بوده‌ای به راحتی در حالی که به صورت ما نگاه می کند، دروغ می‌گويد!

پاسخ:

شايد بتوان گفت که تقريباً همه نوجوانان به شکلی دروغ‌گويي را تجربه می‌کنند. به خصوص در صورتی که کار اشتباهی را انجام داده باشند.

در صورتی که فرزند شما تصور کند که با گفتن حقيقت به شما به طريقی دچار دردسر می شود، به سرهم کردن داستان‌هايي اين‌چنيني دست خواهد زد. او برای فرار از سرزنش و تنبيه به اين شکل عمل می‌کند. او براي اينكه خود را محق جلوه دهد حتی ممکن است به رفتارهاي خشن نيز دست بزند و شما را به اين موضوع که هرگز به او اعتماد نداريد متهم سازد.

به جای آنکه انرژي خود را صرف مباحثه و جروبحث با او درباره اين که چه کسی دائماً در حال دروغ گفتن است و اينکه در خانواده چه کسی نمی‌تواند به چه کسی اعتماد کند بنماييد، توجه و انرژی خود را صرف رفتارهای نهفته در پشت دروغگويي‌های او کنيد؛ يعني بررسي عواملی که او را به سوی دروغ گفتن سوق می‌دهد.

قبل از پرداختن به اين موضوع که دوستان خوب و بد و ارتباط با آن‌ها چه پيامدهايي را می‌تواند به دنبال داشته باشد، اين موضوع را برای او روشن کنيد که شما بايد بتوانيد در صورت لزوم و در مواقع اضطراری به او دسترسی داشته باشيد و او را پيدا کنيد. اين موضوع را بدون هيچ ابهامی برايش روشن کنيد که اگر بار ديگر چنين رفتاری از او سر بزند عواقب بدی در انتظارش خواهد بود، که اين عواقب چه چيزهايي ممکن است باشد.

از فرزندتان بپرسيد چه چيز او را تشويق به برقراری ارتباط با چنين فردی می کند، چه چيز مشترکی بين آن دو وجود دارد و پيشنهاد بدهيد که او را به خانه‌تان دعوت کند و سپس به کشف اين موضوع بپردازيد که وجه مشترک آنها يا چيزی که آنها هر دو مايل به انجام آن هستند يا دوست دارند چيست؟ تا زمانی که شما ارتباط آنان را به عنوان امری نامطبوع و قابل ترديد و انکار تلقی کنيد، قادر نخواهيد بود به توافق با فرزندتان رسيده يا به او بياموزيد که رابطه دوستانه نيازمند فاکتورهايي برای پا گرفتن و منسجم ماندن از قبيل احترام، ارزش‌های مشابه و قابليت شريک شدن، آزادی در بيانِ شخصيت فردی بدون هيچ ترس و واهمه‌ای از انتقاد و عواملی از اين دست می‌باشد. هدف شما و روشن‌تر ساختن موارد برای فرزندتان به او کمک می کند تا خودش تصميم بگيرد که اين رابطه چگونه است و ادامه آن تا چه حد به صلاح اوست.

فرزانه پارسايي