مصاحبه با کارشناس ارشد مشاوره در خصوص موفقیت

0
400

س : سرکار خانم خوشابی، پیش از این هم مزاحم شما شدیم و در خصوص ازدواج موفق یا به قول شما ازدواج هماهنگ مطالب خوبی را از شما یاد گرفتیم. اما اینبار سوال‌های ما جنبه دیگه‌ای دارد. البته بنا به درخواست خوانندگان سایت باز هم از شما در خصوص بهترین شیوه‌های انتخاب همسر سوال می‌کنیم و امیدواریم شما هم مثل همیشه پاسخگوی خوانندگان ما باشید.
ج: سلام . من هم خوشحال مي شم در خدمتتون باشم.

س: این‌بار محور اصلی سوالات ما موفقیت هست. در مصاحبه گذشته‌خودتون به این مساله اشاره کردید که در خصوص موضوع موفقیت، مطالعات متنوع و زیادی داشتید. ممکنه ازتون خواهش کنم که چکیده این مطالعات رو دوباره برای خوانندگان ما مرور کنید؟ و با توجه به همه این زمینه‌ها تعریف خودتون رو از “موفقیت” به عنوان یک کارشناس ارشد و کسی که در این زمینه به طور تخصصی کار کرده، بیان کنید؟ موفقیت از نظر شما یعنی چه؟
ج: راستش من بيش از 110 كتاب در باره موفقيت خوانده ام كه بيشترشون خارجي و برخي ايراني هستن. هر كدام يا هر دسته نظر و ديدگاه خود را در باره موفقيت دارن و نمي شه همه ي اونها را در اين جا مطرح كرد. اما چيزي كه به نظر من مهمه اينه كه موفقيت حتما بايد يه راه ساده و قابل دسترس براي همه آدما  باشه. نه اين كه مختص گروه خاص يا طبقه خاصي باشه. چه فايده داره كه فقط افراد باهوش يا پولدار يا تحصيل كرده يا مشابه اينها موفق باشن. انسان اشرف مخلوقاته و بايد موفق باشه. بايد پادشاه جهان باشه. هر روشي كه بتونه واسه همه ي افراد به كار بياد مي تونه روشي واسه موفقيت باشه. اما از نظر من موفقيت يعني هماهنگي. ريشه موفقيت وفق است . وفق و سازگاري باهمه ي كائنات و البته با خداي عالميان. و اين همون هماهنگي يه. هماهنگ شدن با جهان و با همه ي كائنات كه تحت فرمان خداوند ند و هماهنگي با خداوند و با خواست و اراده او . هم آهنگ شدن با آهنگي كه در همه ي جهان نواخته مي شه و وجود داره، حتي اگه به ظاهر اون رو نشنويم . اين هماهنگي نيازمند اينه كه شما بدونين خداوند چي مي خواد . قوانين الهي كهن رو بشناسين و روش خداوند رو بدونيد. اين كار هم كار ناممكني نيست. روش خداوند در كتب آسماني و خصوصا در قرآن مجيد قابل رد يابي يه و هر كس به قدر درك خود مي تونه اونها رو درك كنه. همچنين هر چيز ي كه نوراني باشه و به نور ختم بشه، زنده و زندگي بخش باشه و به زندگي ختم بشه ، خداييه. با آنكه شايد به نظر خيلي ها من خيلي مذهبي به نظر بيام اما بايد بگم من نمي تونم موفقيت رو جدا از خداوند در نظر بگيرم و بفهمم چون فكر مي كنم هم آهنگ شدن با هر آهنگي غير از نواي الهي كاري بيهوده است. دلم نمي ياد به مردم بگم سرشون رو با كاراي ديگه گرم كنن. چون موفقيت ناشي از اونها موقت و ظاهري اند و زود زائل مي شن.

س: چرا بعضی‌ها احساس موفقیت نمی‌کنند. بعضی‌ انسانها هستند که ظاهراً همه چیز دارند، شغل مناسب، درآمد کافی، خانواده و خیلی چیزهای دیگر… اما همچنان احساس خوشبختی نمی‌کنند. آیا به نظر شما احساس خوش‌بختی با میزان موفقیت تناسبی دارد؟
ج: راستش چون اگه خدا در زندگي ما نباشه ، باور كنيم يا نكنيم ، خلاء بزرگي در زندگي خواهيم داشت كه با هيچ چيز پر نمي شه. دره اي بزرگ كه نه با پول ،نه با جنس مخالف ، نه با مقام و نه با هيچ چيز ديگه پر نمي شه. راههاي حقيقي موفقيت كه مثلا يكي از اونها استفاده از كلام خلاقه ، گرچه حتي ثروت و مقام و همسر و خيلي آرزوهاي مارا برآورده مي كنن اما به ما مي گن كه اينها براي شادي حقيقي و عميق ما كافي نيستند. تنها چيزي كه به انسان حس حقيقي خوشبختي ميده خداوند است. رابطه عميق و زنده با خدا. خيلي ها سالها مي دوند تا به آرزوهايشان برسند ، اين تجربه اي است كه هر كدوم از ما هم شايد داشته باشيم و وقتي به آرزومون مي رسيم مي بينيم چيزمهمي نبوده يا چيزي نبوده كه ما مي خواستيم . اين دور همچنان ادامه داره مگر اين كه بفهميم خوشحالي حقيقي چيه.

س: بسیاری از افراد را هم می‌بینیم که واقعا تلاش می‌کنند اما به موفقیت هرچند ظاهری هم دست پیدا نمی‌کنند. علت این مساله چیست؟

ج:از نظر من اگر واقعا تلاش در كار باشه انسان به خواسته اش مي رسه.  قصد محكم، تلاش ، تمركز، خستگي ناپذيري، ايمان به چيزي كه مي خوايم  ، روشن بودن هدف و داشتن برنامه ما رو به هدف مي رسونه اما راههاي ساده تر هم هست مانند استفاده از كلام خلاق كه مراحلش خيلي سريعتر و ساده تر ه. افرادي كه تلاش مي كنن اما پراكنده اند ، مرددند ، تمركز و عشق به هدف ندارند احتمالا موفق نمي شوند .

س: به نظر شما مهمترین عوامل در کسب موفقیت چیست؟ آیا فرمول ثابتی برای این مساله وجود دارد؟

ج: بستگي دارد طرفدار چه روشي باشيد و البته تقريبا همه ي روشها فرمول دارند . من استفاده از كلام خلاق را توصيه مي كنم . سالها روي اين موضوع تحقيق كرده ام و اين راه را موثرترين راه مي دانم و فرمولش هم بسيار ساده و براي همه قابل استفاده است.

س: به نظر شما چه کسانی در موفقیت هر فرد نقش دارند؟ اصلا آیا دیگران در موفقیت ما می‌توانند نقش داشته باشند؟

ج:راستش بله . اما اگر دقيق تر بخواهم بگويم بايد بگويم افرادي هستند كه از كودكي ما ناخواسته موانع موفقيت ما را رقم مي زنند. در واقع هر كودكي از اول موفق است و اين ما به عنوان والدين ، مربي و … هستيم كه ناخواسته براي نظام باورهاي آنها مانع قرار مي دهيم تا به موفقيت نرسند همان كاري كه والدين ما و اطرافيانمان هم ناخواسته با ما انجام داده اند. همانطور كه نظريه پردازان موفقيت هم گفته اند ذهن كودك مانند لوح سفيدي است كه با كلام والدين و اطرافيان شروع به برنامه ريزي ميكند و اين برنامه ريزي باورهاي انسان را تا پايان عمر رقم مي زند مگر اين كه خودش اقدام به تغيير آن كند . اين باورها عمدتا مخربند . به كودك مي گويند : نمي تواند ، بي عرضه است، بلد نيست، سخت است ياد بگيرد  و خلاصه او را محدود مي كند كه شكست و ضعف و نقص را بپذيرد . گاهي اين باورها شديد و گاه خفيف اند. بهترين كار والدين و مربي و … اين است كه نگذارند  اين باورها به كودك القا شوند. كه البته اين مبحث طولاني تري است كه در اين مقال نمي گنجد .

س: به عنوان سوال آخر از سری اول مصاحبه در خصوص موفقیت، خواهش می‌کنم اگر صحبتی با خوانندگان ما دارید بیان کنید:
ج: من روش” كلام خلاق” در موفقيت را به همه توصيه مي كنم . روشي ساده و كارا براي همه ي انسان ها. دلم مي خواد بگم محدوده ها و محدوديت هايي را كه براي موفق شدن براي خود ساخته ايد ، برداريد و ديوارهاي شكست را بشكنيد. چون موفقيت ، مال شما و مربوط به شما و متعلق به شما است. انسان بايد بتواند ، بله بايد بتواند به آرزوهايش برسد. و شما هم از اين قاعده مستثني نيستيد.  شكست را به هيچ عنوان نپذيريد . هيچ كاري نشدني نيست ، خداوند روش رسيدن به هر خواسته اي را د رآموزه هاي الهي خود به انسان آموخته است و انسان بزرگترين و قدرتمند ترين مخلوق خداست. هر كس چراغ جادويي در اختيار دارد كه مي تواند آرزوهاي او را برآورده كند. غول اين چراغ جادو كلام اوست. موفق مي شويد.
و ممنونم از اين مصاحبه. شما هم موفق باشيد