ابراز عشق از نوعي ديگر

0
388

پرهایش را باز می‌کند، زیر منقارش را باد می‌کند، بال‌ها را می‌گشاید، شکمش را مثل چتر باز می‌کند، بالا و پایین می‌پرد و تن به هر کاری می‌دهد تا پرنده ماده را به خود جلب کند. پرنده نر را می‌گویم، که برای یافتن جفت چه جان‌فشانی‌ها که نمی‌کند! به گمانم خوب می‌داند که ارزش «جفت داشتن» چقدر زیاد است…

شاید بیشتر ما تصور کنیم در میان همه موجودات این عالم، ابراز عشق و محبت، فقط در نوع انسان دیده می‌شود، اما این‌طور نیست و دوستان ناهمنوع ما یعنی حیوانات، در ابراز عشق و جلب توجه جنس مخالف، آن هم در اشکال مختلف و خصوصاً قبل از جفت‌گیری بسیار ماهر و متخصص‌اند.

نکته قابل توجه در انتخاب جفت و گلچین کردن همسر و عشق‌ورزی توسط آنها این است که در نوع خود، همیشه به دنبال بهترین جفت هستند. منتها این بهترین، به توانمندی‌های حقیقی و ذاتی طرف مقابل برمی‌گردد، نه تنها امکانات ظاهری او. حتی وقتی غریزه، آنها را به سمت مؤلفه‌هایی سوق می‌دهد که از نظر ما ظاهری‌اند (مثل زیبایی، زور بازو، داشتن لانه مناسب، دادن هدیه دلچسب یا…) از نظر خود آنها، آن ظواهر حکایت از وجود ویژگی‌های کیفی بالاتری در طرف مقابل دارد که در واقع ادامه نسل و پایداری آن گونه را در هماهنگی با طبیعت تضمین می‌کند. بدین صورت که مثلاً جفت قوی‌تر، زیباتر، جنگنده‌تر و حتی خانه‌دارتر، نژاد مقاوم‌تر و مستحکم‌تری دارد و در نتیجه نه تنها قادر است شرایط بهتری برای رشد فرزندان فراهم کند، بلکه فرزندان او هم طبیعتاًٌ از همان نژاد مقاوم‌تر خواهند بود و بدین وسیله تداوم نسل آنها با ضمانت بالاتری تأمین می‌‌شود. منظورم این است که دوستان ناهمنوع ما، وقت خود را بیهوده تلف نمی‌کنند، بی‌هدف از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرند و از همان ابتدا با در نظر گرفتن (غریزی) هدف و سقف توانمندی‌های خود، دست روی جنس مخالفی می‌گذارند که به بهترین نحوی بتواند آنها را در راه رسیدن به هدف همراهی کند. منتها همین انتخاب هم بر اساس آزمون‌هایی انجام می‌شود که به هر صورت، شایستگی همسر آینده را در کوتاه‌ترین زمان، به آنها اثبات کند. من برای این شماره چند نمونه از این عشق ورزی‌ها را برایتان انتخاب کرده‌ام. بعضی رمانتیک و شاعرانه‌اند و بعضی هم کمی‌خشن! پيشنهادم اين است كه نكات خوبش را ياد بگيريد و از بقيه، درس عبرت بگيريد!

ابراز عشق، از نوع پیشکش کردن هدایا

چلچله دریایی نر، عشق خود را با دادن هدیه به دوشیزه چلچلة مورد علاقه‌اش ابراز می‌کند. به نظر شما این هدیه چیست؟ این هدیه، یک عدد ماهی است! با اهدای این ماهی، چلچله نر نه تنها به خانم چلچله پیشنهاد ازدواج می‌دهد بلکه ثابت می‌کند نان‌آور خوبی است و در آینده هم می‌تواند آسایش او و جوجه را فراهم کند. اگر دوشیزه چلچله، ماهی را بپذیرد، آنها برای همیشه در کنار هم می‌مانند. جالب این که این هدیه در سالگرد تخم‌گذاری تکرار می‌شود و موجب استحکام پیوند آنها می‌گردد!

ابراز عشقت را با خانه‌ات می‌پذیرم!

این را هم از طرف خانم‌های خرچنگ کمانچه‌زن بشنوید که در انتخاب همسر زیادی مشکل پسندند!

بیشتر بی‌مهرگان معمولاً با نرهای همسایه خود، یا با اولین نری که توجه‌شان را جلب کند، یا لااقل رفتار معاشقه مناسبی را از خود به نمایش بگذارد، جفت‌گیری می‌کنند، اما موضوع در مورد خرچنگ‌های کمانچه‌زن دوشیزه کاملاً فرق می‌کند. اینها به سادگی دل در گرو هر آقای خرچنگی نمی‌سپارند!

آقایان خرچنگ قبل از جفت‌گیری، باید تشریف ببرند و سوراخ‌هایی برای جفت‌گیری حفر کنند و سپس آنها را با شاخ و برگ پوشانده و مرتب کنند. بعد از این کار، آقایان خرچنگ در کنار سوراخ‌های خود ایستاده و به کمک چنگال‌های بزرگ خود از خانم‌ها دعوت می‌کنند که وارد حفره‌ها شوند. حرکت نمایشی این آقایان شبیه به حرکت تعارفیِ بفرمایید در بین ما انسان‌هاست.

خانم خرچنگ‌ها در هنگام عبور از کنار خرچنگ نری که توجه آنها را به خود جلب کرده، نیم نگاهی به حفره جفت‌گیری او می‌اندازد. اندازه این حفره در واقع نمایان‌گر اندازه خرچنگ آقا است. برای دوشیزه خرچنگ تنها یک نگاه گذرا به داخل حفره کافی است که تصمیم بگیرد داخل حفره شود یا اینکه راهش را کج کرده و به سراغ نر دیگری برود. جالب این که خرچنگ ماده قبل از یافتن خانه مناسب خود، ممکن است بیش از صد حفره را مورد بررسی قرار بدهد تا بتواند خانه مناسب، که با اندازه بدنش در تناسب و برای تخم‌گذاری هم حائز شرایط باشد بیابد و سپس حاضر به تشریف‌فرمایی در یکی از حفره‌ها خواهد شد.

هر کس هنرمند‌تر است بهتر ابراز عشق می‌کند

حتماً شما هم ویولون‌نوازهای عاشق را دیده (یا وصف‌‌شان را شنیده‌اید) که زیر پنجره اتاق معشوق، برای جلب نظر و اظهار عشق، جسورانه هنرنمایی می‌کرده‌اند! اما این هنرنمایی‌ها مختص انسان نیست و اکثر پرندگان، در آواز خواندن و حتی رقصیدن، و خلاصه در انواع روش‌های عشق‌ورزی موسقیایی، از انسان خیلی خیلی جلوترند!

پرندگان خانم هم هنرشناسان طراز اولی هستند که به آواز آقایان پرنده گوش می‌دهند و بعد از گوش دادن به این آوازهای عاشقانه، جفت خود را انتخاب می‌کنند. به نظر شما خانم‌های پرنده از این آوازها چه می‌فهمند؟ شاید عجیب باشد اما آنها با گوش کردن به آوای نرها متوجه می‌شوند که آن پرنده در چه شرایطی پرورش یافته است! (و لابد متوجه اصالت خانوادگی و رتبه و مقام خوانندگی او و… می‌شوند) و با همین آگاهی جفت خود را بر می‌گزینند. دروغی گفته نمی‌شود، ادعایی هم وجود ندارد، صداقت کامل هم در عرضه و هم در تقاضا وجود دارد!

برای مثال کاکاپوی نر برای یافتن جفت، حاضر است بیش از سه ماه هر شب آواز بخواند، آن هم آوازهای طولانی و پیچیده! کاکاپوهای ماده هم آوازهای نرهای مختلف را با دقت گوش می‌کنند. برای آنها نرهایی در بورس‌اند که آوازهایشان طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد!

ابراز عشق نکن، ممکن است بمیری!

در بعضی از انواع جانداران، تنها این رقصنده‌ترین‌ها هستند که مانند عنکبوت نر، با رقص پای خیره‌کننده و هیپنوتیزم کننده خود می‌تواند جفت ماده را مسحور و با او جفت‌گیری کند.

فکر می‌کنید بعدش چه اتفاقی می‌افتد؟ جناب نر بينوا، در حین معاشقه می‌میرد! بعد از مرگ، تا مدتي همچنان متصل به بدن عنکبوت ماده باقی می‌ماند. این اتصال از نزدیک شدن و اقدام به جفت‌گیری نرهای دیگر با این ماده عنکبوت جلوگیری می‌کنند. عنکبوت ماده هم 15 الی 20 دقیقه پس از جفت‌گیری جسد عنکبوت نر را بیرون کشیده و شروع به خوردن آن طفلکی می‌نماید!!! نرهای این‌گونه عنکبوت، بسیار کوچکتر از ماده‌ها بوده و شانس چندانی برای ادامه زندگی ندارند.

به گمانم در میان همه انواع موجودات زنده، این تنها خانمی‌ است که می‌تواند با اطمینان صد در صد بگوید که مرد او، دیگر هرگز به هیچ ماده دیگری ابراز عشق نخواهد کرد!!!

 

تألیف: رکسانا خوشابی