گياه خارمريم، ضدآفتاب طبيعي!

0
338

سيلي مارين موجود در خار مريم محافظي قوي در مقابل اشعه UV است!

سيلي مارين موجود در عصاره خار مريم که يكي از نادرترين مواد گياهي در شكل خوراكي است، داراي خواص محافظتي نوري عليه آفتاب سوختگي، سرطان پوست غيرملانومايي و مهار ايمني است که به دليل سادگي مصرف، ارزان و در دسترس بودن مي‌تواند جاگزين مناسبي براي بسياري از فرآورده‌هاي موضعي ضد‌آفتاب باشد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، با توجه به آسيب‌هاي پوستي ناشي از پرتوي فرا‌بنفش خورشيد و نياز به مواد محافظ در مقابل اثرات سوء اين اشعه، ‌در اين مطالعه اثرات استعمال خوراكي سيلي‌مارين در جلوگيري از اثرات سوء پرتوي فرابنفش با استفاده از يافته‌هاي هيستوپاتولوژيك و بررسي علايم باليني توسط شمسعلي رضا زاده، استاديار گروه فارماکوگنوزي و داروسازي پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي مورد ارزيابي قرار گرفته است.

در اين مطالعه دو گروه 30 تايي خوكچه هندي آلبينوانتخاب شدند. در گروه آزمايش، 20 روز قبل از تابش پرتوي فرابنفش و نيز در حين تابش، سيلي‌مارين با دوز 50 ميلي‌گرم بر كيلوگرم و به طريق گاواژ به حيوانات خورانده شد و گروه شاهد، فقط آب مقطر دريافت كرد. سپس هر دو گروه، در معرض اشعه فرابنفش با دوز 180 ميلي‌ژول بر سانتي‌متر مربع قرار گرفتند. در پايان، علايم باليني ثبت و از پوست نواحي اشعه ديده، نمونه‌برداري شده و تحت بررسي هيستوپاتولوژيك قرار گرفت.

يافته هاي بررسي‌هاي باليني و هيستوپاتولوژيك نشان دادند كه استعمال خوراكي سيلي‌مارين داراي اثرات محافظتي در مقابل اثرات سوء پرتوي فرابنفش بر روي پوست خوكچه هندي مي‌باشد.

نتايج حاصل از اين مطالعه مي‌تواند مشوق معرفي و استفاده از اين ماده گياهي براي توليد محصولات خوراكي محافظ در مقابل اشعه آفتاب باشد، زيرا هيچ كرم ضدآفتابي قادر به محافظت كامل پوست در مقابل تمام طيف‌هاي اشعه UV نيست.

ايسنا