نردباني تا ماه

0
480

وقتي بچه بوديم فكر مي‌كردم فاصله‌ام تا ماه به اندازه يك نردبان بلند است! گمان مي‌كردم اگر كمي، فقط كمي قد بلندتر بودم، و دست‌هايم كمي، ‌فقط كمي بيشتر دراز مي‌شد،‌ مي‌توانم ماه را در دست‌هايم بگيرم. اما ماه دورتر از آن بود كه تصورش را مي‌كردم . . . بزرگترها مي‌گفتند براي رسيدن به ماه يك سفينه فضايي پرقدرت و سريع لازم است كه بر جاذبه زمين غلبه كند، از جو خارج شود و با يك برنامه حساب شده و با تجهيزات كامل برود و بر سطح ماه فرود آيد! و من از خودم مي‌پرسيدم آيا واقعاً هيچ راه ديگري براي در آغوش گرفتن ماه وجود ندارد؟

***

اين روزها تقريباً همه آدم‌ها به دنبال پارو كردن پول و ثروت‌اند؛‌ خصوصاً اگر بادآورده بوده و لازم نباشد براي به دست آوردن آن، زحمت زيادي بكشند. اكثر افراد مي‌خواهند كمي، فقط كمي دست‌هايشان را دراز كنند، و ناگهان ثروت هنگفتي در آغوششان بيفتد؛ يعني منتظرند ناگهان يك عالم پول يا شايد هم يك گنج بزرگ، به سويشان پرواز كند و در دست‌هايشان فرود بيايد، آن هم لابد با يك موشك پرقدرت و سريع!

 

اما آيا به دست آوردن پول و ثروت، تا اين حد راحت و بي‌دردسر است؟ بايد بگويم هم بله و هم نه. مي‌دانيد چرا؟

 

نظريه‌ها و عقايد مختلفي درباره به دست آوردن پول و افزايش دارايي وجود دارد كه اينك مي‌خواهم بعضي از آنها را به كمك همديگر مرور كنيم:

ريش‌سفيدها و گيس‌سفيدها مي‌گويند «نابرده رنج، گنج ميسر نمي‌شود» و معتقدند براي رسيدن به ثروت و خصوصاً به «پول حلال» بايد تلاش كرد و پول حلال جز با زحمت بسيار و عرق جبين، به دست نمي‌آيد. و اين يعني اينكه براي رسيدن به پول هنگفت، حتماً بايد خودت، يك سفينه درست و حسابي بسازي كه تو را به كره ثروت پرتاپ كند و باز يعني اينكه با تنبلي و تن‌پروري از هيچ جاده‌‌اي(حتي اگر كهكشان راه شيري هم باشد) نمي‌‌توان به ثروت رسيد.

در عوض،‌ بعضي از افراد هستند كه بدون زحمت كشيدن و عرق ريختن، هر روز دارند پول پارو يا جارو مي‌كنند، به طوري كه نمي‌دانند يا آن همه پول چه كار كنند. از نظر آنها پول هميشه بوده و هست و هر وقت بخواهند يك صندوق پر از گنج برايشان ارسال مي‌شود. دسته‌اي ديگر مي‌گويند: «ما از صبح تا شب براي به دست آوردن چند لقمه نان مي‌دويم و مي‌دويم، پولمان هم حلال است اما بركت ندارد، صد تا نربان را هم كه بالا برويم،‌ به پشت بام يك ساختمان ده طبقه نمي‌رسيم، ديگر چه رسد به كره ماه»!

در اين ميان افرادي هم هستند كه معتقدند جهان پر از نعمت و فراواني است و نعمت‌هايي كه هر لحظه و هر روز به سويمان سرازير مي‌شوند، ‌چه آنها را ببينيم يا نبينيم و لمسشان كنيم يا نكنيم. ممكن است خودمان موانع و سدهايي بر سياره زندگي‌مان ايجاد كنيم،‌ اما فراواني و بركت همچنان وجود دارد، كافي است گشاده باشيم، راه‌ها را نبنديم و چشم به راه باشيم،‌ آنگاه هر روز سفينه‌هايي از پشت بام يا پنجره خانه به سراغمان مي‌آيند تا ما را راحت و بي‌دردسر به ماه ببرند! اما متأسفانه اكثر ما سفينه‌هاي پيش‌ساخته و آماده را باور نداريم. ما درگير باورهاي دروغيني هستيم كه به ما مي‌گويند فقر حقيقت دارد و ثروت و دارايي، رؤيايي بيش نيست و اگر هر روز منتظر بمانيم، هيچ وسيله‌اي از را ه نخواهد رسيد و ما را به هيچ كره‌اي نخواهد برد، ‌به همين دليل، تا آخر عمر پشت درهاي بسته باقي مي‌مانيم و حتي يك نردبان هم پيدا نمي‌كنيم كه با آن بالا برويم چه برسد به موشك و سفينه فضايي!

اينك يك سؤال ساده پيش مي‌آيد. چرا در اكثر نظريه‌هاي موجود درباره ثروت، تنها به كميت و اندازه پول توجه مي‌شود و چرا به ندرت از كيفيت پول سخن به ميان مي‌آيد؟ و حتي همين عبارت «كيفيت پول» ناآشنا به نظر مي‌رسد؟

خيلي‌ها مي‌گويند پول كميتي قابل شمارش و اندازه‌گيري است و نمي‌توان براي آن كيفيت قائل شد، اما اين طور نيست. پول كيفيت دارد و حتي همين كيفيت پول است كه تعيين مي‌كند كميت آن چقدر است و چقدر مي‌تواند باشد.

كيفيت، درواقع، جادوي پول است؛ جادويي كه به وسيله آن مي‌توان هر واحد پول را ده، صد يا حتي هزار برابر كرد؛ اكسيري است كه حتي اگر ذره‌اي از آن وارد هر پولي شود،‌ آنرا چند برابر مي‌كند. شايد تعجب كنيد اما اگر كسي بتواند كيفيت پول خود را بالاتر ببرد، كميت آن خودبخود و به طور اتوماتيك،‌ بالاتر مي‌رود، بنابراين به صرفه‌تر است كه به جاي افزايش كميت و زياد كردن مقدار پول، به دنبال راهي باشيم تا كيفيت پول خود را بالا ببريم؛ حتي اگر ناچار باشيم همه نظريه‌هاي دنيا درباره نحوه به دست آوردن پول و ثروت را بارها و بارها مرور كنيم! وقتي كيفيت بالا مي‌رود درست مثل اين است كه سفينه‌اي در اختيار داريد كه هر لحظه اراده كنيد،‌ به وسيله آن مي‌توانيد در ماه يا هر كره ديگري باشيد؛‌ سفينه‌اي كه مي‌توانيد با آن به هر جا كه مي‌خواهيد برويد، آن هم بدون طي كردن بعد زمان؛ يعني هر وقت اراده كنيد در هر سياره‌اي كه بخواهيد فرود خواهيد آمد!

حالا به نظر شما راه بالا بردن كيفيت پول و ثروت چه مي‌تواند باشد؟

ساده است. ‌در واقع روش‌هاي بالابردن كيفيت پول، همان فراخواني بركت‌اند؛ همه راه‌هايي كه خداوند درباره خرج كردن دارايي و پول به ما نشان داده و قرآن مجيد و ساير كتب مقدس به طور مستقيم و غير مستقيم، ‌آنها را توصيه كرده‌اند.

اداي زكات،‌خمس، صدقه، قرض‌الحسنه، عشريه و . . .،‌ مستقيم‌ترين راه‌‌هاي بالا بردن كيفيت ثروت‌ هستند، اما بعضي از راه‌ها غير مستقيم‌ترند. مثلاً پولي كه از كار كردن در رشته و زمينه‌اي به دست مي‌آيد كه به شدت مورد علاقه ماست، كيفيت و بركت بيشتري پيدا مي‌كند و همان طور كه فرد در انجام آن كار، با انرژي، عشق و خلاقيت بيشتر و با تمام وجود وارد عمل مي‌شود، پولي كه كسب مي‌كند نيز نه تنها خلاقه است،‌ بلكه راهي باز مي‌كند كه موقعيت‌ها و فرصت‌هاي بيشتر و پربركت‌تري نصيب فرد شود.

شايد عجيب باشد اما دارايي و ثروتي كه از راه دعا، يعني از راه برقراري ارتباط عميق با قادر متعال به دست مي‌آيد نيز به شكل تشديد شده‌اي بركت دارد و چون از “بالا” نصيب انسان مي‌شود كيفيت “بالا”را به همراه خود مي‌آورد. همينطور پولي كه در راه خدمت به خداوند و با نيت و قصد خدمتگزاري و در راه رضاي خداوند و خشنودي او به دست مي‌آيد از بركت خاص و منحصر به فرد خود برخوردار است . . .

البته دارايي،‌ مال و پول‌هاي با كيفيت بالا، به همين موارد محدود نمي‌شوند، اگر كسي بتواند كمي جستجو كند و قبل از آنكه به دنبال راه‌هاي معمول براي كسب ثروت باشد، اكسير كيفيت را وارد پول خود كند، به نردباني دست پيدا كرده كه هر وقت اراده كند، او را به ماه يا هر سياره ديگري خواهد رساند، چون واقعاً فاصله انسان تا ماه بيشتر از يك نردبان بلند نيست!

 

تأليف: ركسانا خوشابي